W samochodach od dawna wykorzystywane są dwa rodzaje napędu – tylny RWD (rear wheel drive), oraz stosunkowo nowszy – przedni FWD (front wheel drive). Istnieje tylu samo przeciwników, co zwolenników napędu na przednie czy na tylne koła. Istnieją także samochody z napędem na cztery koła AWD (all wheel drive) lub 4WD (4 wheel drive). Biorąc pod uwagę koszty produkcji oraz samą ekonomiczną jazdę, to dla „Kowalskiego” lepszym wyborem będzie oczywiście napęd wykorzystujący jedną oś.

Zalety i wady napędu na tył

Układ RWD (rear wheel drive), być może nieskomplikowany, jest przede wszystkim ciężki. Posiada on jednak wał napędowy zamontowany na osi przekładni różnicowej i połączony z układem zawieszenia wielowahaczowego. Są również bardziej narażone na poślizg i utraty kontroli nad tyłem pojazdu w przypadku pojazdów z dużą mocą. Nie mniej jednak wydają się lepsze podczas hamowania, ponieważ rozkład masy jest bardziej zrównoważony. Auta wyścigowe zwykle są wyposażone w napęd na tylne koła, a ich masa w 65% spoczywa na tylnej osi w celu zapobiegania poślizgom i problemom z przyczepnością.

Zalety i wady napędu na przód

Układ FWD (front wheel drive) oznacza, że pojazd nie jest obciążony dodatkowym wałem napędowym idącym od silnika aż do tylnej osi, ani dużą i ciężką przekładnią różnicową. Zwykle sprawia również, że silnik i skrzynia biegów są mniejsze, co daje kolejną oszczędność na wadze i ostatecznie prowadzi do produkcji mniejszych, bardziej ekonomicznych samochodów. Przy pojazdach z napędem na przód około 60% całego ich ciężaru umieszcza się zazwyczaj na przedniej osi, co może powodować problemy ze stabilnością podczas przyspieszania i hamowania.
Układ przednionapędowy jest więc najczęściej stosowany w małej i średniej wielkości autach, a nie samochodach wyczynowych, w których lepszy jest napęd na tylne koła. Auta z napędem na przednie koła często są również wyposażone w systemy kontroli trakcji, które są rozwiązaniem elementów bezpieczeństwa, ale w rzeczywistości nie będą tak skuteczne, jak systemy z napędem na tylne lub cztery koła.

Który napęd będzie najlepszy dla ciebie?

Najlepszy typ napędu, który będzie pasował do Ciebie zależy od celu, do którego masz zamiar wykorzystywać pojazd. Jeśli potrzebujesz czegoś ekonomicznego i wydajnego do jazdy po mieście, lepiej zainwestować w samochód przednionapędowy FWD. Jeśli spędzasz czas na dłuższych odcinkach, to samochód o większej mocy i napędzie na tylne koła RWD będzie lepszym dopasowaniem.

Sumując nie ma złotego leku na odpowiedni wybór najlepszego typu napędu. Do podjęcia decyzji trzeba uwzględnić jeszcze więcej aspektów. Czy samochód do pracy też posłuży na rodzinne wypady? Czy samochód ma służyć tylko do jednego celu? Trzeba znaleźć złoty kompromis i podjąć decyzję. W naszej ofercie znajdziesz na pewno coś dla Siebie. Jeśli nasuwają się jeszcze jakieś pytania i wątpliwości, serdecznie zapraszamy do naszego salony lub kontakt telefoniczny.