Do poprawnego działania układu smarowania w silniku diesla, musi być spełnione szereg warunków. W układzie powinna znajdować się odpowiednia ilość oleju, o właściwej specyfikacji, określonej przez producenta samochodu.

Olej nie może być po terminie, przegrzany, zanieczyszczony i zmieszany z innymi płynami eksploatacyjnymi.

Filtr oleju powinien być nowy lub sprawny na tyle aby mógł odbierać z oleju zanieczyszczenia. Układ musi być szczelny. Pompa musi mieć możliwość wytworzenia odpowiedniego ciśnienia oleju. Sprawne muszą być też czujniki, które kontrolują poziom, temperaturę i ciśnienie oleju.

Jakie są rodzaje olejów silnikowych?

Obecnie występują trzy rodzaje olejów:

  • mineralne (najstarsze) – oznaczenia: 15W-40, 15W-50
  • półsyntetyczne – oznaczenia: 10W-40, 10W-60
  • syntetyczne (najnowsze, stale udoskonalane) – oznaczenia: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50

Jaki olej do diesla z pompo-wtryskami?

Poniżej podajemy rodzaje:

  • olej silnikowy do LongLife – mieszanka używana głównie w samochodach ciężarowych. Ma bardzo długą żywotność.
  • olej silnikowy bez LongLife – przeciwieństwo odmiany „do LongLife”
  • olej silnikowy do pompowtrysków i DPF – specjalny typ do samochodów z filtrem cząstek stałych lub z urządzeniem składającym się z cylindra.

Jaki olej do silnika diesla z DPF?

Oleje do silników wysokoprężnych wyposażonych w filtr cząstek stałych charakteryzują się niskopopiołową technologią produkcji (w trakcie spalania oleju napędowego w silniku Diesla wytwarzają się cząstki stałe, które w dużym nagromadzeniu zapychają i uszkadzają filtr DPF).

Szukając oleju do silnika diesla z DPF, należy więc się upewnić, że będzie on opowiadał wymogom jednostki napędowej w naszym samochodzie nie tylko w zakresie gęstości i lepkości, ale także zastosowania w samochodach wyposażonych w filtr cząstek stałych. Mimo wszystko jest to bardzo istotny aspekt. Tym samym wydłużamy żywotność naszego silnika i cieszymy się dłuższym użytkowaniem naszego pojazdu.

O czym pamiętać?

Zanim zaczniemy zmieniać olej w naszym silniku, musimy w pierwszej kolejności dowiedzieć się jaki olej był lany wcześniej – olejów silnikowych o różnych parametrach nie powinno się mieszać. Zakupując samochód w naszym salonie na pewno doradzimy Ci jaki olej powinieneś wlewać przy kolejnej jego wymianie.