Słowem wstępu, nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć jak istotna jest klimatyzacja w naszych samochodach, czy to osobowych czy dostawczych.

Najbardziej doceniamy tą wygodę, gdy przychodzą upały a wnętrze samochodu nagrzewa się bardzo szybko.

Istotną rolę tutaj odgrywa właśnie sprężarka klimatyzacji, kiedy zostanie ona uszkodzona, to sam nawiew na pewno nie wystarczy i od razu to odczujesz.

Poniżej przedstawimy podstawowe i najczęstsze objawy i awarie sprężarki klimatyzacji.

1. Zatarta sprężarka klimatyzacji – objawy:

  • po uruchomieniu klimatyzacji brak zimnego powietrza
  • wycieki czynnika chłodniczego
  • głośna praca kompresora po uruchomieniu
  • wysokie lub niskie pomiary w portach wysokiego i niskiego ciśnienia układu klimatyzacji
  • niepoprawne odczyty w komputerze diagnostycznym

2. Zablokowana sprężarka

Zablokowana sprężarka klimatyzacji to zlekceważenie objawów zacierania się sprężarki. Przeważnie zablokowany kompresor sprężarki to problem z łożyskiem koła pasowego i opór na kole pasowym.

3. Uszkodzony przekaźnik klimatyzacji

Podstawowym objawem uszkodzonego przekaźnika jest brak reakcji załączania się klimatyzacji. Oczywiście klimatyzacja musi być nabita, ponieważ układ bez czynnika chłodniczego także nie powinien załączyć klimatyzacji. Jeśli zakładamy uszkodzenie przekaźnika klimatyzacji najlepiej wybrać się do mechanika, który będzie miał możliwość sprawdzenia przekaźnika.

4. Pusta klimatyzacja

Tak jak w poprzednim przypadku pusty układ klimatyzacji nie załączy nam sprzęgła zamontowanego w układzie. Jeśli nie ma odpowiedniego ciśnienia (brak czynnika) w układzie, to możemy zapomnieć o wystartowaniu „klimy”. Jeśli niedawno klimatyzacja była nabijana, a okazało się po krótkim czasie, że nawiewy nie schładzają wnętrza pojazdu to może oznaczać jedno. Nasz układ jest nieszczelny. Zatem radzimy aby przy każdym nowym nabijaniu układu poprosić diagnostyka o sprawdzenie układu klimatyzacji.

Podsumowując musimy być czujni na wszystkie ewentualne usterki. Przede wszystkim diagnoza powinna być rozpoznana jak najszybciej, co pozwoli nam znacznie szybciej i taniej naprawić daną usterkę. Zalecamy by przy każdym przeglądzie pojazdu zlecić także diagnostykę komputerową samej klimatyzacji, sprawdzić szczelność i poziom czynnika chłodniczego. Słowem zakończenia przypominamy także o systematycznym odgrzybianiu klimatyzacji, na rynku jest spory wybór produktów do wykonania tej czynności i nie jest to wcale trudne. W kolejnym artykule opiszemy jak się za to zabrać.