Olej silnikowy to najważniejszy w eksploatacji płyn jaki znajduje się w komorze. Jest on odpowiedzialny za najważniejszą pracę jaką wykonuje silnik. Odpowiada za trwałość silnika, co wiąże się z generowanymi awariami. Olej wpływa także na kondycje turbosprężarek.

Jaki olej do silnika benzynowego?

Do odpowiedniego funkcjonowania pracy silnika i odpowiedniego smarowania dobór oleju powinien być odpowiednio ukierunkowany specyfikacją silnika oraz zaleceniem producenta.

Jak wygląda przykładowa specyfikacja producenta?

1. Norma SAE (Stowarzyszenia Inżynierów Motoryzacyjnych) – jest to najpopularniejsza metoda specyfikacji, która określa lepkość oleju (zachowanie oleju przy różnych temperaturach zewnętrznych).

Przykład: Ford Mondeo z 2007 roku, z silnikiem 1.6 Ti – producent zaleca olej SAE 5W30

2. Norma API (normy amerykańskie) – jest to w Polsce druga z popularnych metod, które się wykorzystuje. Oznaczenie jakie się stosuje to symbol dwuliterowy np. SL . Pierwsza litera S (oznacza silnik benzynowy) i kolejna litera z alfabetu.

Przykład: Toyota Corolla z 2006 roku z silnikiem 1.4 VVT-i – producent zaleca olej SAE 5W30 spełniający normę API SL

3. Niektórzy producenci samochodów posiadają swoje własne specyfikacje – najczęściej można się z nimi spotkać w przypadku pojazdów z grupy FIAT, PSA (Peugeot – Citroen), BMW i Volkswagen

Przykłady:

VW Golf z 2009 roku z silnikiem 1.6 FSI – producent zaleca olej o specyfikacji 502 00 lub 501 01.

Fiat 500 z 2007 roku z silnikiem 1.2i – producent zaleca olej o specyfikacji FIAT 9-55535 S2.

4. Często producenci ułatwiają klientom zakup oleju. Przykładem może być wspomniany wyżej FIAT.

Przykład:

 Fiat 500 z 2007 roku z silnikiem 1.2i – producent zaleca olej silnikowy o specyfikacji FIAT 9-55535 S2 lub o specyfikacji SAE 5W-40.

Na co jeszcze spojrzeć przy wyborze oleju do silnika benzynowego?

Pod uwagę należy wziąć również klasę lepkości oleju. To ona mówi nam, w jakiej temperaturze otoczenia może pracować olej. Ma to znaczenie przede wszystkim zimą. Im mniejsza klasa, tym w niższej temperaturze olej zachowuje odpowiednią lepkość. Do silników benzynowych z turbo, o zwiększonych osiągach, konieczne jest użycie oleju syntetycznego. Tego typu olejów powinni używać również właściciele samochodów zasilanych LPG, ponieważ gaz spala się dłużej i w wyższych temperaturach, dlatego konieczna jest lepsza ochrona.

Jeśli przy zakupie samochodu używanego obawiasz się, że przerośnie ciebie ten temat, na pewno pomożemy. Poinformujemy na pewno jaki olej silnikowy będzie potrzebny przy kolejnej wymianie.