Olej na gwincie świecy zapłonowej to dość powszechny problem, z którym może spotkać się wielu kierowców. Pojawienie się oleju w tym miejscu może być oznaką różnych usterek silnika, a ignorowanie tego problemu może prowadzić do poważniejszych konsekwencji. Warto zrozumieć, co może być przyczyną oleju na świecy zapłonowej i jakie kroki podjąć w celu rozwiązania tego problemu.

1. Uszkodzenie uszczelki pokrywy zaworów

Jedną z najczęstszych przyczyn obecności oleju na gwincie świecy zapłonowej jest nieszczelna uszczelka pokrywy zaworów. Uszczelka ta oddziela pokrywę zaworów od głowicy silnika i zapobiega wyciekowi oleju. Z biegiem czasu, zwłaszcza w starszych pojazdach, uszczelka ta może ulec zużyciu, co prowadzi do przedostawania się oleju do komory świec zapłonowych. W takim przypadku olej trafia do wnęk, gdzie znajdują się świece, i osiada na ich gwintach.

2. Zużyte uszczelniacze prowadnic zaworowych

Zużycie uszczelniaczy prowadnic zaworowych również może prowadzić do przedostawania się oleju do komory spalania, a tym samym na świece zapłonowe. Uszczelniacze te są odpowiedzialne za utrzymanie odpowiedniego smarowania zaworów, jednocześnie zapobiegając wyciekowi oleju. Kiedy uszczelniacze są zużyte, olej może przedostawać się przez prowadnice zaworowe do komory spalania, a następnie osadzać się na świecach zapłonowych.

3. Nieszczelne pierścienie tłokowe

Innym źródłem oleju na świecy zapłonowej mogą być nieszczelne pierścienie tłokowe. Pierścienie te mają za zadanie uszczelnić komorę spalania i zapobiec przedostawaniu się oleju do cylindrów. Gdy pierścienie są zużyte lub uszkodzone, olej może przedostawać się do komory spalania i osiadać na świecach zapłonowych. Taka sytuacja zazwyczaj wiąże się z większymi problemami mechanicznymi, ponieważ zużyte pierścienie tłokowe mogą prowadzić do zwiększonego zużycia oleju i spadku mocy silnika.

4. Zbyt duża ilość oleju w silniku

Jeśli poziom oleju w silniku jest zbyt wysoki, może to prowadzić do jego wycieku i osadzania się na świecach zapłonowych. Przelewanie silnika olejem jest częstym błędem, zwłaszcza po wymianie oleju. Nadmiar oleju zwiększa ciśnienie w silniku, co może powodować wycieki przez uszczelki i inne elementy, w tym uszczelki pokrywy zaworów. W efekcie olej przedostaje się do wnęk świec zapłonowych.

5. Problemy z turbosprężarką

W przypadku silników wyposażonych w turbosprężarkę, olej na świecach zapłonowych może być sygnałem, że turbosprężarka jest nieszczelna lub uszkodzona. Turbosprężarki korzystają z oleju do smarowania swoich elementów, a uszkodzenie uszczelnień może prowadzić do wycieków oleju, który następnie przedostaje się do komory spalania i osadza się na świecach zapłonowych.

6. Niesprawny układ PCV (układ odpowietrzania skrzyni korbowej)

Układ PCV odpowiada za odprowadzanie nadmiaru gazów z wnętrza silnika. Jeśli układ ten jest uszkodzony lub zatkany, może to prowadzić do zwiększonego ciśnienia w silniku, co z kolei może spowodować wyciek oleju w różnych miejscach, w tym w okolicach świec zapłonowych.

Jak rozwiązać problem?

Jeśli zauważysz olej na gwincie świecy zapłonowej, ważne jest, aby jak najszybciej zająć się diagnozą i naprawą problemu. Oto kilka kroków, które mogą pomóc:

  1. Sprawdzenie uszczelki pokrywy zaworów – jeśli uszczelka jest uszkodzona, konieczna będzie jej wymiana.
  2. Kontrola uszczelniaczy prowadnic zaworowych – w razie ich zużycia zaleca się ich wymianę, co wymaga interwencji mechanika.
  3. Weryfikacja stanu pierścieni tłokowych – jeśli pierścienie są nieszczelne, konieczna będzie poważniejsza naprawa, często związana z remontem silnika.
  4. Utrzymanie odpowiedniego poziomu oleju – regularnie sprawdzaj poziom oleju i upewnij się, że nie przelewasz silnika podczas jego wymiany.
  5. Sprawdzenie turbosprężarki – jeśli silnik posiada turbosprężarkę, warto sprawdzić jej uszczelnienia i stan techniczny.
  6. Kontrola układu PCV – w razie problemów z tym układem, jego naprawa lub wymiana może zapobiec dalszym problemom z ciśnieniem w silniku.

Podsumowanie

Olej na gwincie świecy zapłonowej nie jest zjawiskiem, które można zignorować. Choć przyczyna może być stosunkowo prosta, jak nieszczelna uszczelka pokrywy zaworów, to może również świadczyć o poważniejszych problemach mechanicznych, takich jak zużyte pierścienie tłokowe. Regularna kontrola i serwisowanie silnika pomoże w uniknięciu poważniejszych usterek oraz zapewni jego długą i bezawaryjną pracę.