Wspomaganie kierownicy inaczej zwane wspomaganiem układu kierowniczego, to mechanizm ułatwiający skręcanie kołami przy kręceniu kierownicą. Jest to mechanizm hydrauliczny lub elektroniczny, który wspomaga ruch wykonywany na kierownicy poprzez dodanie siły mechanicznej do układu kierowniczego.

Jakie są układy wspomagania kierowniczego?

Poniżej opiszemy po krótce każdy z rodzajów wspomagania kierowniczego w pojazdach samochodowych.

Wspomaganie hydrauliczne

Te wspomaganie oparte jest na pracującej przez cały czas, od momentu uruchomienia silnika, pompie hydraulicznej. Praca tej pompy jest nieustanna, bez względu na to czy skręcamy kierownicą czy nie. W układzie tym przeważnie występuje zawór ciśnieniowy, który jest odpowiedzialny za odpowiednie ciśnienie niezależnie od obrotów silnika.

Wspomaganie elektryczne

Układ wspomagania elektrycznego, inaczej nazywanym EPS jest najczęściej stosowany w nowych samochodach. Ten zaawansowany system wykorzystuje silnik elektryczny, do przełożenia siły na układ wspomagania. Wyróżniamy 3 rodzaje tego typu wspomagania:

  • EPS-P – w tym typie znajduje się układ hydrauliczny z elektrohydrauliczną pompą wspomagania
  • EPS-C – ten typ układu wyróżnia się silnikiem elektrycznym, który jest zamontowany na kolumnie kierowniczej
  • EPS-R – w tym układzie silnik elektryczny znajduje się na przekładni kierowniczej.

Wspomaganie elektrohydrauliczne

Ten typ wspomagania kierowniczego to połączenie dwóch systemów zwanymi elektrohydraulicznymi potocznie też nazywany hybrydą. Działanie odbywa się tak jak w układzie hydraulicznym, z tym wyjątkiem że ciśnienie jest wytwarzane przez silnik elektryczny, a nie pompę. Ten system jest sporadycznie wykorzystywany i przeważnie występuje w ciężkich samochodach typu pickup.

Jaki płyn do wspomagania wybrać?

Wymieniając płyn do wspomagania powinniśmy się przede wszystkim upewnić się, jaki płyn zaleca producent pojazdu. Jeśli będziemy natomiast zmuszeni do uzupełnienia braków w zbiorniczku wyrównawczym, powinniśmy wtedy upewnić się jaki płyn wcześniej był wlany. Najlepiej stosować ten sam płyn od tego samego producenta. Najbardziej zalecanym jakościowo płynem do wspomagania układu kierowniczego jest olej syntetyczny. Pamiętajmy by nie kupować najtańszego płynu, nie są to za duże wydatki, a taki płyn posłużyć może nawet kilka lat.